Οι δυνατότητες των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου έχουν αξιοποιηθεί από τον Τομέα  Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης με τη δημιουργία εκπαιδευτικών εφαρμογών που επιτρέπουν την «ανοικτή πρόσβαση» στο εκπαιδευτικό υλικό και συμβάλλουν στην εξοικείωση με τα μνημεία και την τέχνη της Ακρόπολης. Αν και η εμπειρία της επίσκεψης δεν μπορεί να αντικατασταθεί από τα ψηφιακά μέσα, μπορεί ωστόσο να συμπληρωθεί και να ολοκληρωθεί από αυτά.

Ένας αρχαίος ναός

Ένα διαδικτυακό εκπαιδευτικό παιχνίδι για την αρχιτεκτονική των αρχαίων ελληνικών ναών. Απευθύνεται κυρίως σε μαθητές από 9 ετών, σε εκπαιδευτικούς αλλά και στο ευρύτερο κοινό. Στόχος του είναι να εξοικειώσει τους χρήστες με τη λειτουργία των αρχαίων ναών, το σχεδιασμό, τη μορφολογία, την τυπολογία, την κατασκευή αλλά και το γλυπτικό τους διάκοσμο. Έξι χαρακτήρες, ο καθένας μέσα από τον δικό του ρόλο που σχετίζεται με τον αρχαίο ελληνικό ναό, παρουσιάζουν τις θεματικές ενότητες του παιχνιδιού. Μία ξεχωριστή εφαρμογή με τίτλο «Μάθε περισσότερα» συμπληρώνει το παιχνίδι κι εμπλουτίζει το περιεχόμενό του με πιο ειδικές γνώσεις για το θέμα.

Η εφαρμογή αναπτύχθηκε από τον Tομέα Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος “ΕΣΠΑ 2014-2020”.

Μετάβαση στην εφαρμογή

Μετάβαση στο “μάθε περισσότερα”

Αποθετήριο Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Ακρόπολη

Το διαδικτυακό αυτό σύστημα ηλεκτρονικού αποθετηρίου ενσωματώνει το εκπαιδευτικό περιεχόμενο του Τομέα Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης. Ο χρήστης  έχει ελεύθερη πρόσβαση στο σύνολο του ψηφιοποιημένου υλικού, με δυνατότητα πλοήγησης ανά ομάδα κοινού, μνημείο, θέμα, σχολικό μάθημα και εκπαιδευτικό επίπεδο.

Ειδικά για τους εκπαιδευτικούς, το αποθετήριο αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο ώστε να μπορούν να προετοιμάζονται καλύτερα τόσο για το μάθημα στο σχολείο, όσο και για την επίσκεψη της τάξης στον αρχαιολογικό χώρο και στο Μουσείο της Ακρόπολης. Η δυναμικότητα του αποθετηρίου έγκειται στη δυνατότητα συνεχούς ανανέωσης του υλικού του και προσθήκης σχετικών εργασιών σχολείων.

Το έργο υλοποιήθηκε από τον Τομέα Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» του ΕΣΠΑ 2007 – 2013.

Μετάβαση στην εφαρμογή

Η Ζωφόρος του Παρθενώνα

Η διαδικτυακή αυτή εφαρμογή αποτελεί αναβαθμισμένη έκδοση μίας ομώνυμης παλαιότερης εφαρμογής και παρουσιάζει τη ζωφόρο του Παρθενώνα, τη συνεχή ανάγλυφη ζώνη που περιέτρεχε το επάνω μέρος του κυρίως ναού. Η ζωφόρος είχε ως θέμα την πομπή προς την Ακρόπολη που γινόταν κατά τα Μεγάλα Παναθήναια, τη γιορτή προς τιμή της θεάς Αθηνάς.

Η εφαρμογή συγκεντρώνει φωτογραφίες και περιγραφές των σωζόμενων λίθων της ζωφόρου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και αναπτύσσεται σε τέσσερις ενότητες.  Στην ενότητα «Ο Παρθενώνας» περιλαμβάνονται κείμενα και οπτικοακουστικό υλικό για την  αρχιτεκτονική και τη  γλυπτική διακόσμηση του ναού. Στην ενότητα «Γνωρίστε τη Ζωφόρο» ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει γενικά στοιχεία σχετικά με το θέμα, την ιστορία, τον σχεδιασμό και την κατασκευή της ζωφόρου.

Στις επόμενες δύο ενότητες «Εξερευνήστε τη Ζωφόρο» και «Θεματική Περιήγηση» ο χρήστης μπορεί να εξερευνήσει τη ζωφόρο είτε ανά λίθο είτε μέσα από περιήγηση στα επιμέρους θέματά της.

Στην ενότητα “Παιχνίδια” δύο ψηφιακά παιχνίδια προσκαλούν μικρούς και μεγάλους να ανακαλύψουν με δημιουργικό τρόπο τη ζωφόρο του Παρθενώνα. Παράλληλα δίνεται εκτυπώσιμο υλικό για το σπίτι και την τάξη.

Πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, του Μουσείου Ακρόπολης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου-ΕΚΤ.

Μετάβαση στην εφαρμογή

H εφαρμογή συμπληρώνεται από το Αποθετήριο της Ζωφόρου του Παρθενώνα που αναπτύχθηκε από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) και την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης.

Μετάβαση στο αποθετήριο

Η Ζωφόρος του Παρθενώνα

Παλαιότερες ψηφιακές εφαρμογές

Στο πολυεπίπεδο αυτό διαδικτυακό παιχνίδι, για παιδιά από 12 ετών, πρωταγωνιστής είναι η Γλαύκα, ένα ιπτάμενο ρομπότ. Στόχος της εφαρμογής είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα έργα αποκατάστασης των μνημείων της Ακρόπολης, τα οποία παρουσιάζονται μέσα από πέντε θεματικές ενότητες:

α. το Ταξίδι (φθορές και αίτια των επεμβάσεων) β. τη Βοήθεια (είδη των επεμβάσεων) γ. το Πλήρωμα (άνθρωποι που πραγματοποιούν τα αναστηλωτικά έργα), δ. τη Δράση (έργα αποκατάστασης που έχουν γίνει σε κάθε ένα από τα μνημεία ξεχωριστά) και ε. το Μέλλον (μηχανήματα και νέες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στην αναστήλωση της Ακρόπολης). Κάθε ενότητα περιλαμβάνει την προετοιμασία – τη συνοπτική παρουσίαση του θέματος  και τη δοκιμασία – το παιχνίδι. Η εφαρμογή ολοκληρώνεται με την ενότητα «Μάθε περισσότερα» που περιλαμβάνει τη Βιβλιοθήκη της Γλαύκας για όσους ενδιαφέρονται για επιπλέον ενημερωτικό υλικό.

Η εφαρμογή δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007 – 2013.

Η εφαρμογή αυτή έχει στόχο τη γνωριμία του χρήστη με τις διαφορετικές υποστάσεις της θεάς  Αθηνάς αλλά και με το Μουσείο της Ακρόπολης. Μέσα από μία εικονική περιήγηση στο Μουσείο, ο χρήστης ακολουθώντας μία δέσμη φωτός αναζητεί και παρατηρεί τα επιλεγμένα εκθέματα της θεάς. Kάποια από αυτά απηχούν τα ιερά λατρευτικά αγάλματα που βρίσκονταν μέσα στους ναούς και από τα οποία δεν σώζεται σήμερα τίποτα. Ορισμένα ανήκουν στα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά γλυπτά της Aκρόπολης ενώ άλλα αποτελούν αναθήματα – αφιερώματα στη θεά που παριστάνουν την ίδια. Για κάθε ένα έκθεμα ο χρήστης μπορεί να διαβάσει μία σύντομη περιγραφή, ένα σχετικό μύθο, στοιχεία για τη λατρεία της Αθηνάς και αρχαία κείμενα του Παυσανία. Επίσης έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει τις λεπτομέρειες των εκθεμάτων, να τα περιστρέψει και να δει τις αποκαταστάσεις τους.

Η εφαρμογή δημιουργήθηκε από τον Τομέα Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με το Μουσείο της Ακρόπολης και με χορηγία του Ιδρύματος Μποδοσάκη.

Στο πλαίσιο της δράσης «Αρχαϊκά Χρώματα» του Μουσείου Ακρόπολης που είχε ως κεντρικό έκθεμα το αρχαϊκό άγαλμα της Πεπλοφόρου, δημιουργήθηκε από τον Τομέα Ενημέρωσης & Εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Μουσείο Ακρόπολης το ψηφιακό παιχνίδι «Χρωμάτισε την Πεπλοφόρο». Οι χρήστες μπορούν να παρατηρήσουν τις λεπτομέρειες του αγάλματος, να το φανταστούν με τα χρώματα που είχε άλλοτε και να το ζωγραφίσουν ψηφιακά με άπειρες παραλλαγές.

Print